- Schiphol ziet zich genoodzaakt tot eind oktober het aantal dagelijks vertrekkende passagiers met ongeveer een vijfde te beperken.
- Dit heeft grote gevolgen voor luchtvaartmaatschappijen zoals KLM, dat de grootste gebruiker is van Schiphol.
- Onder meer door gebrek aan beveiligingspersoneel kan Schiphol niet op volle capaciteit draaien.
- Lees ook: Zo ziet het intensieve programma van 4 maanden voor steward of stewardess eruit bij Singapore Airlines, een van de beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld
Schiphol heeft bevestigd dat het aantal vertrekkende passagiers tot en met eind oktober verder omlaag moet, dagelijks gemiddeld met 18 procent. De luchthaven zegt dat beveiligingsbedrijven minder personeel kunnen leveren dan zij eerder hadden aangegeven.
Volgens Schiphol worden de effecten van de maatregelen de komende twee weken zichtbaar, nadat begin deze week weer erg lange rijen waren ontstaan door een gebrek aan beveiligers.
De onafhankelijke slotcoördinator (ACNL) gaat nu met maatschappijen overleggen over hoe de reductie wordt bereikt. Dat gebeurde eerder ook al, toen bleek dat Schiphol de zomerdrukte anders niet zou aankunnen. Het bleef druk, maar rijen van twee tot drie uur voor de security zoals afgelopen maandag kwamen niet vaak voor.
Beperking capaciteit raakt luchtvaartmaatschappijen op Schiphol
BARIN, de belangenvereniging van in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen, meldde donderdag al dat Schiphol deze nieuwe reductie aan maatschappijen had medegedeeld. Volgens voorzitter Marnix Fruitema komt het huidige tekort aan beveiligers door het wegvallen van de zomertoeslag van 5,25 euro bruto per uur. Medewerkers ontvangen nu een toeslag van 1,40 euro. Ook vakbond FNV noemde deze verlaging als reden voor het tekort.
"Dit besluit is slecht nieuws voor passagiers en voor luchtvaartmaatschappijen," zegt operationeel directeur van Schiphol Hanne Buis. "Reductie is noodzakelijk om de veiligheid van onze passagiers én medewerkers te waarborgen." De directeur vraagt beveiligingsbedrijven om volwaardige roosters te maken voor hun personeel.
Schiphol stelt het dagelijkse maximum lokaal vertrekkende passagiers, dus zonder de vertrekkende reizigers die overstappen, voor september bij naar 54.500. Dat waren er eerder 67.500. Voor oktober gaat dit maximum omlaag van 69.500 naar 57.000 per dag.
De reizigersstroom voor de maand oktober was door Schiphol eerder al gemaximeerd om lange rijen en bagageproblemen te ondervangen. Bijkomend probleem is dat de veiligheidscontrole van bagage en reizigers in de herfstmaanden meer tijd in beslag neemt, omdat passagiers meer kleding aan en mee hebben.
KLM grootste gebruiker van Schiphol
KLM baalt van de "verregaande consequenties" van de nieuwe capaciteitsbeperkingen die Schiphol heeft aangekondigd. "Het is teleurstellend te moeten constateren dat Schiphol deze stappen opnieuw last-minute neemt. Op dit moment bekijkt KLM wat de gevolgen van de nieuwe beperkingen zijn. Naar verwachting is hierover binnen enkele dagen meer duidelijk", staat in een reactie.
Volgens de grootste gebruiker van Schiphol hebben de nieuwe maatregelen hoe dan ook serieuze gevolgen voor "passagiers, collega’s en de nationale en internationale reputatie van Schiphol en daarmee KLM". "We verwachten dat er snel en adequaat orde op zaken wordt gesteld op de luchthaven, zodat passagiers en luchtvaartmaatschappijen weten waar ze aan toe zijn, ook op de langere termijn."